10 Meest waardevolle lessen van de afgelopen 10 jaar ondernemen

, ,

10 Jaar geleden heb ik het roer omgegooid. Ik was één van de vele grafisch ontwerpers, maar wilde meer impact leveren. Een ontwerper die de echte waarde van zijn klanten zichtbaar maakt en ervoor zorgt, dat ze de aandacht krijgen die ze verdienen.

Dat ging niet vanzelf. Ik bleef dikwijls in oude valkuilen stappen en heb flinke pieken en dalen gekend. De 10 belangrijkste lessen, die ik in de afgelopen 10 jaar ondernemen heb geleerd, deel ik graag met je. Ik weet zeker, dat jij er ook baat bij hebt.

 

De 10 belangrijkste lessen in 10 jaar ondernemen

1. Mezelf klein houden

Me laten imponeren door anderen. Ik was er een kei in! Ik raak snel onder de indruk van mensen die zelfverzekerd overkomen. Ik bedoel: mensen die makkelijk praten en overal een antwoord op lijken te hebben. Ik hield me dan stil en luisterde, omdat ik bang was niets interessants te kunnen vertellen. Totdat ik ontdekte, dat dit bij mijn introverte karakter hoort. Ik ben een luisteraar. Voordat ik iets zeg, neem ik het zelf in overweging. Vaak heb ik daardoor niet direct een antwoord klaar. Ik ontdekte, dat anderen vaak dingen vertelden die ook in mijn hoofd omgingen. Ik was alleen nog niet klaar om erover te spreken. Bang, dat ik iets verkeerds zou zeggen, omdat ik er nog niet goed genoeg over had nagedacht.

Jezelf kleiner maken is nergens goed voor. Je bent wie je bent, dat maakt je juist uniek.  Je doet niet onder voor anderen die zichzelf zijn en zich op een andere manier uiten dan jij.

 

2. Anderen zijn belangrijker

Ik ben een kroon aangever. Ik zet anderen graag op de troon. Ik wil anderen graag zichtbaar maken. In hun kracht laten stralen. Laten zien waar ze goed in zijn. Waarbij ik mezelf wegcijferde. Zelf was ik niet zo belangrijk. Zoals zo velen van ons, ben ik opgegroeid onder het motto: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Zelf niet op de voorgrond treden, niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Daar kwam ik in conflict met mezelf. Hoe kan ik anderen helpen met het zichtbaar maken van hun waarde? Terwijl ik zelf in de schaduw blijf staan, omdat ik mezelf niet belangrijk vind. Hoe kan ik dan van mijn klanten verwachten, dat ze mij van waarde vinden? Niet dus!!

Je moet goed voor jezelf zorgen, als je voor een ander wilt zorgen. Als je jezelf niet belangrijk vind, hoe kun je dan van anderen verwachten, dat ze je belangrijk en waardevol vinden! Zet jezelf op nummer één, dan kun je veel meer waarde leveren.

 

3. Geen keuzes maken

Ik vind heel veel dingen leuk en ben snel enthousiast te krijgen. Ik kan heel flexibel zijn en wil het graag goed doen voor anderen. Nee zeggen vond ik vaak heel lastig. Met als gevolg, dat ik me makkelijk liet meevoeren met keuzes van anderen. Maar ik ontdekte, dat ik er zelf eigenlijk geen stap verder mee kwam. Vaak deed ik dingen die eigenlijk helemaal niet bij me passen. Alsmaar doen wat anderen van me verwachten: ik werd er doodongelukkig van! Ik leerde beter naar mezelf te luisteren, naar mijn verlangen. Doen waar ik blij van word. Geen vage verlangens, maar concreet maken wat ik wil. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik beter nee kan zeggen op basis van een duidelijke keus.

Maak duidelijk wat je verlangen is, hoe je je wilt voelen en wat je wilt bereiken. Als je kiest voor iets dat precies bij jou past, haal je het beste uit jezelf.

 

Download deze mini training waarin je aan de hand van de BrandtoSucces formule leert hoe je meer waarde en meer impact levert en meer vertrouwen krijgt! 

 

4. Niet duidelijk zijn

Als je niet zegt wat je wilt, krijg je niet wat je wilt. Het klinkt heel logisch. Maar uit angst dat mensen af zouden haken, was ik vaak niet duidelijk. Ik was bang om afgewezen te worden of een opdracht mis te lopen. Dikwijls maakte ik geen duidelijke afspraken met klanten. Ik vertelde ze vaak niet precies, wat ik wilde en hoe ik te werk ging. Ik liet het gewoon gebeuren. Wat ik wilde voorkomen, werkte ik daarmee juist in de hand. Doordat ik geen duidelijke afspraken maakte, kon het zomaar zijn dat klanten andere verwachtingen hadden. Ik riep die ontevredenheid zelf op.

Hoe concreter hoe beter! Jij weet hoe je het beste resultaat kan behalen voor jouw klanten. Daar kun je niet duidelijk genoeg over zijn. Met commitment van jou en je klant bereik je het beste resultaat.

 

5. Niet plannen

Heerlijk! Als zelfstandig ondernemer ben ik vrij om te gaan en te staan waar ik wil. Creativiteit heeft ruimte nodig. Focus en werken met een vast plan en een planning voor de dag en de week was niet aan mij besteed. Dat had tot gevolg dat anderen mijn agenda bepaalden. Als er een spoedklus was of als er veel opdrachten waren, werkte ik ’s avonds en in het weekend door. Kwam er een klus binnen, dan moest die zo snel mogelijk worden afgehandeld. Zo ontstonden er grote pieken en een hoge werkdruk. Maar ook diepe dalen waarin ik geen werk had. In die periodes werkte ik noodgedwongen weer aan de marketing en sales van mijn bedrijf. Veel te laat! Het heeft tijd nodig voordat marketing en sales wat opleveren. Nu ik wekelijks, maandelijks, elk kwartaal en voor elk jaar een plan maak, komen opdrachten op tijd af. En is er ruimte en tijd voor de marketing en sales van mijn bedrijf.

Plannen zorgt juist voor meer vrijheid! Met plannen word je niet langer geleid door door de waan van de dag en de agenda van anderen.

 

6. Geen doel

Of liever gezegd, een vaag doel. Ik wilde succes hebben met mijn bedrijf (wie niet :-)). Maar wat houdt dat precies in? Is succes goed geld verdienen? Voldoende klanten? Aanzien? Ik heb lange tijd van alles geprobeerd om geld te verdienen en klanten te vinden. Dat heeft me gelukkig veel opgeleverd. Een groot netwerk, klanten, kennis en tools om mee te werken. Maar ik bleef ontevreden. Ik dacht nog steeds, dat ik niet goed genoeg was en bedacht elke keer weer wat nieuws. Totdat ik ging omschrijven wat succes voor mij betekende. Succes betekent voor mij blije en voldane klanten. Klanten die met mijn hulp hun echte waarde kennen en laten zien en daarvoor verdiende aandacht krijgen. Klanten die met mijn hulp waardevolle resultaten bereiken en mij voldoende inkomen verschaffen om financieel onafhankelijk te zijn.

Met een specifiek doel voor ogen weet je precies wat je te doen hebt. Elke stap die je maakt brengt je dichter bij je doel. Dat is al een resultaat op zich! Een doel geeft je niet alleen richting, het zorgt er ook voor dat je vooruitgang ziet.

 

7. Te weinig Doen

Ik ben een doener. Dus ik ga graag snel aan de slag. Voor mij liever geen urenlang overleg of afwegingen tussen voors en tegens. Ik ben meer van: Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. In de afgelopen 10 jaar kreeg ik steeds opnieuw de bevestiging, dat in actie komen misschien wel de meest belangrijke stap is. Nog niet zo lang geleden heb ik mezelf uitgedaagd om een maand lang elke werkdag live te gaan op Instagram. Ik vond dat doodeng, maar wilde het ook graag onderzoeken. Omdat zoiets precies past bij mijn gedachtengoed. Dit is een manier om op een authentieke manier echt zichtbaar te zijn. Ik vond het doodeng. Met trillende handen, bibberende stem en na herhaaldelijk uitstellen ben ik live gegaan. Na 3 dagen kostte het me al geen moeite meer. Ik vond het zelfs leuk. En doordat ik mezelf had uitgedaagd om dit een maand lang vol te houden, had ik een maand lang de ruimte om te experimenteren. Daar heb ik veel van geleerd! Wist je dat ik 10 jaar geleden nog geen presentatie durfde te geven voor publiek? Die uitdaging ben ik al veel eerder aangegaan. Ik vind het nu geweldig om kennis te delen en mijn publiek te inspireren.

Je kunt heel veel inzichten hebben en super veel ideeën bedenken. Maar als je niet in actie komt, verandert er niets. Juist in de actie zit de ontwikkeling. Dat brengt je verder.

 

8. Doen wat anderen doen

In deze tijd liggen kennis en inspiratie op straat. Overweldigd door alle informatie en inspiratie raak ik mezelf makkelijk kwijt. Ik heb jaren lang dingen gedaan, omdat anderen ze ook deden. Omdat het zo hoorde. Omdat anderen zeiden dat het zo moest. Vaak kwam ik achteraf tot de ontdekking, dat het mij niets opleverde. Marketingtechnieken waar anderen hoge cijfers mee scoorden, werkten niet voor mij. Dat maakte mij onzeker. Ik schaamde me, omdat mij niet lukte wat bij anderen zo simpel leek. Ik voelde me er ongemakkelijk bij, wat er voor zorgde dat ik steeds dichter bij mezelf bleef. En tot mijn grote verbazing werd marketing en sales daardoor steeds makkelijker en leuker. En het leverde me veel meer op.

Door de dingen op je eigen manier te doen ben je veel aantrekkelijker voor anderen. Dat maakt je authentieker, echter!

 

Download de mini training en ontdek je eigen unieke manier!

 

9. Grote stappen snel thuis

Grote doelen stellen. Think big!! Hoe groter ik dacht, hoe onbereikbaarder mijn doelen werden. Met als gevolg dat ik geen stap dichter bij mijn doel kwam en ik mezelf wijs maakte, dat ik gewoon niet goed genoeg was voor het ondernemerschap. Dat ik gedoemd was om te blijven struggelen met mijn omzet. En dat ik het moest blijven doen met af en toe een klein succesje. Maar! Met grote doelen stellen is niets mis. Mijn valkuil was, dat ik bij grote doelen ook in grote, niet haalbare stappen dacht. Waardoor mijn doelen onbereikbaar leken.

1 Stap(je) tegelijk. Focus op de stap die haalbaar is op dit moment. Daarmee kom je elke keer een stap dichter bij je doel. Het doel op zich is niet belangrijk. De weg er naar toe is het avontuur!

 

10. Geen inspiratie

Geen inspiratie is geen excuus. Ik merk elke keer weer opnieuw dat bezig zijn met marketing en zichtbaarheid juist zorgt voor inspiratie. Het zorgt ervoor, dat ik steeds kritisch naar mijn bedrijf kijk. Wat ben ik aan het doen? Wat wil ik zeggen? Hoe breng ik dat over op anderen? Het dwingt mij om kritisch te blijven luisteren naar mijn klanten. Wat zeggen ze nu echt? Wat willen ze bereiken? Welke woorden gebruiken ze daarvoor? En hoe kan ik ze daarmee het beste helpen? Inspiratie genoeg!

Marketing en zichtbaarheid zorgen ervoor, dat je scherp blijft! Maak er tijd voor en ga ermee aan de slag, dan komt de inspiratie vanzelf.

 

Bonus

Wie niets laat zien wordt niet gezien!

Als je niets laat zien. Als je je klein houdt, anderen belangrijker vindt dan jezelf, geen keuzes maakt, niet duidelijk bent, geen plan hebt en geen doel. Als je niet in actie komt of alsmaar doet wat anderen doen. Dan val je niet op! Dan wordt je niet gezien! En dat is niet alleen een groot gemis voor anderen. Dat is ook een groot gemis voor jezelf.

Laat zien wat je waard bent, dan komt de rest vanzelf!

 

Deze 10 lessen hebben mijn kijk op het ondernemen veranderd. Ze hebben mij veranderd. Ze hebben mij en mijn werk veel meer waarde gegeven. Ik ben nu in staat veel meer impact te leveren.

Het lijken soms simpele lessen. Hoe vaak heb ik niet gedacht: Maar dat wist ik toch al lang?! Ik wist het wel, maar ik deed er niets mee! Of niet genoeg. Totdat het kwartje valt….

Ik ben heel benieuwd welke kwartjes er bij jou zijn gevallen in het afgelopen jaar. Of in de afgelopen jaren. Deel ze alsjeblieft in de comments zodat wij er ook van kunnen leren!

 

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

Ben je klaar er klaar voor?! Wil je weten hoe jij een BrandtoSucces kunt maken van jouw bedrijf? Plan dan een strategiegesprek in. Samen kijken we waar je staat, waar verbetering mogelijk is en wat jou volgende stap is op weg naar een BrandtoSucces. Dit gesprek van ± 45 min. is helemaal gratis. 

Strategiegesprek inplannen ›

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

4 replies
  1. mariska broekman
    mariska broekman says:

    Hai Miranda,

    Heb net een sessie achter de rug met een business sister. Over kwetsbaarheid, jezelf klein houden en over bang zijn voor succes, want als je het zo druk krijgt……….ja wat dan? Vaak staan we zelf onbewust op de rem waardoor de energie blokkeert. Vaak zie je dit achteraf……maar…..in ondernemerschap is het ervaren inderdaad. De randjes op zoeken van wat je eng vindt. Het is nooit zo eng als in het hoofd. Wat me ook aanspreekt in jouw top 10 is het ontdekken wat er bij JOU past qua netwerken en zichtbaarheid. Hoe vaak starten we niet met allerlei netwerkclubs omdat we denken dat het soort hoort, dat je daar je opdrachten vandaan haalt en hoeveel vinden dat eigenlijk helemaal niet leuk. Gaan staan voor je bedrijf op jouw manier is oefenen en dat mag ook! Fijn dat je dit gedeeld hebt. Dank.

    Donderdag ga ik voor een ”onderhoudsbeurt” naar jou. Heerlijk dat jij dan die open kritische vragen stelt waardoor de koers en strategie weer aangescherpt wordt en past bij dit jaar. Ik verheug me er op!

    Beantwoorden

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *