7 Tips waarmee je een stevig fundament bouwt onder jouw bedrijf

Wat gebeurt er als we een huis bouwen zonder fundering?

Precies!

Het verdwijnt! Een huis zonder fundering is instabiel en zakt weg. Voordat je het weet, zijn de muren scheef, is het dak ingestort en het huis onbewoonbaar. Een huis mét een fundament blijft stevig staan.

Wij wonen in een huis uit 1936 en het staat nog altijd stevig overeind. Natuurlijk moeten we af en toe renoveren, iets herstellen of repareren. Dat kan allemaal doordat de fundering stevig is. Daarom is het de moeite waard, is er vertrouwen in renoveren of aanpassen. Je steekt er geld en energie in omdat je weet dat het huis nog een tijd mee kan.

Wat voor je huis geldt, geldt ook voor je onderneming.

Een bedrijf zonder stevig fundament wordt bij de kleinste tegenslag omver geblazen. Het heeft niets wat ’t overeind houdt. Toch worden heel wat bedrijven zonder stevig fundament opgestart.

Geen wonder, dat de meeste starters binnen 3 jaar stoppen! Dat komt meestal niet door gebrek aan ideeën, kennis of kunde in hun bedrijven: er is alleen geen richtinggevende basis! Geen aandacht voor de volgende stap die na de start moet worden gezet om door te kunnen bouwen. Geen duidelijkheid over de reden van bestaan of over het doel en wat ervoor nodig is om dat te bereiken.

Een fundament onder een bedrijf geeft duidelijkheid over het bestaansrecht van een bedrijf

Het geeft duidelijkheid over de drive: waarom je als ondernemer doet wat je doet en waarom dit belangrijk is. Het maakt duidelijk wat past en nodig is om dat doel te bereiken. Die duidelijkheid is ook fijn voor klanten. Jouw duidelijkheid over wat je doet en waarom is vaak de reden waarom ze voor jouw bedrijf kiezen en niet voor een ander.

Een bedrijfsfundament geeft richting

Als je weet waarom je doet wat je doet, weet je ook welke kant je op wilt. Welk resultaat je wilt bereiken en voor wie. En je weet ook wat daarvoor nodig is. Een stevig fundament zorgt ervoor, dat je precies weet wat je te doen hebt. En klanten weten wat ze kunnen verwachten. Welke reis hun te wachten staat en welk resultaat dat oplevert.

Een bedrijfsfundament is een stabiele basis en geeft vertrouwen.

Intern omdat de lijnen zijn uitgezet. Je weet wat je te doen hebt. Zichtbaar worden en aandacht vragen is een stuk makkelijker als je precies weet wat je te vertellen hebt en waarom. Je straalt vertrouwen uit, doordat alles wat je zegt en doet klopt met wat klanten zien en ervaren. Dat zorgt voor stabiliteit en zekerheid. En daar hebben wij mensen nu eenmaal behoefte aan. Hoe meer zekerheid je biedt; hoe makkelijker klanten ja zeggen tegen jouw aanbod.

Download de videotraining met de formule om van jouw bedrijf een BrandToSucces te maken


Wat heb je nodig voor een stevig fundament onder jouw bedrijf

1. Volg je drive

Je drive is het kloppende hart van je bedrijf. Daar doe je het voor. Is dat nog niet helemaal helder voor jou? Stel jezelf dan vragen als: Waar ben je goed in? Wat maakt jou nieuwsgierig? Waar word je blij van? Waar zit de energie, de drijfkracht die je nodig hebt voor het bestaan van jouw bedrijf?

2. Erken je kwaliteiten

Iedereen is wel ergens goed in. Wat zijn je sterke eigenschappen? Wat vind je belangrijk? Wat maakt jou anders dan anderen? Het is vaak een combinatie van eigenschappen waarmee je het verschil maakt. Vraag er eens naar in je omgeving!

3. Commitment

Je bouwt een bedrijfsfundament op, omdat je iets wilt realiseren. Wat wil je bereiken? Waar ga je voor? Welke klanten passen daarbij? Wat kun jij die klanten beloven?

4. Inspiratie en ontwikkeling

Ga in gesprek met anderen over jouw bedrijf. Zoek sparringpartners, zoek een klankbord.  Vraag klanten naar hun ervaring. Ga in gesprek met potentiële klanten om te horen waar ze naar op zoek zijn. Laat je inspireren!

5. Pak rust en neem de ruimte

Een stevig bedrijfsfundament bouw je niet in één dag. Je hebt tijd nodig! Om te reflecteren en af te stemmen op wat goed is voor jouw bedrijf. Sta regelmatig even stil bij de vraag waarvoor jij in beweging komt. Voel waar je zin in hebt en blij van wordt. Ondernemers schieten snel in de moeten-modus. Moeten levert vaak verkeerde energie op. Blijf trouw aan je droom en je drive!

6. Stel jezelf een doel

Droom groot. Doelen zijn er om je uit je comfortzone te halen. Doelen houden je scherp. Ze dagen je uit om te blijven ontwikkelen en mee te groeien met de tijd. Te lang stil staan betekend vaak achteruitgaan.

7. Durf te doen

GA! Kom in actie! Als je aan de slag gaat ervaar je hoe stevig jouw fundament is. Door te doen ben je in staat bouwstenen voor een stabiele basis op de juiste plek te leggen. Learning by doing! Van daaruit kun je door bouwen aan je identiteit en de interactie. Daarover de volgende keer meer.

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse - Branding Specialist en Ontwerper

PS: Download de videotraining met de BrandToSucces formule, om direct aan de slag te gaan.