Vorige week was ik op het Levensflow Event van mijn buddy Frederike. Haar event stond in het teken van: doen wat je écht wilt, in actie komen. De juiste keuzes maken. Keuzes die bij je passen en je leven en werk zo vorm geven, dat je er blij van wordt. Een onderdeel van dit event ging over beren op de weg. In dit geval zijn dat verhalen die we ons zelf in ons hoofd hebben gezet en die keuzes in de weg staan. Deze verhalen belemmeren je vaak om in actie te komen.

Dit zie ik ook bij ondernemers. Wanneer het gaat over zichtbaar onder de aandacht komen vragen ze zich dikwijls af:

  • Moet ik gaan bloggen? Kan ik dat? Waarover moet ik dan schrijven?
  • Moet ik het onderwerp dat ik heb bedacht, wel kiezen? Straks vinden mijn lezers het maar niks en raak ik ze kwijt.
  • Moet ik die tip die ik zelf heb ontdekt, wel delen? Dat weet vast iedereen al!
  • Moet ik dat filmpje wel maken? Misschien wordt ik uitgelachen en word ik publiekelijk belachelijk gemaakt!

Laat jij je hier ook door weerhouden?
Lees dan het verhaal van Fenna.

3 Maanden geleden kwam Fenna bij me met de vraag of ik haar wilde helpen haar bedrijf beter zichtbaar te maken. Fenna is counselor en ze brengt mensen dichter bij zichzelf in haar tuin.

Ze weet, dat ze goed is in wat ze doet. Ze bruist van de goede ideeën. En toch vond ze het spannend om dit zichtbaar te maken. Een van de verhalen de ze had gevormd over haar werk, was het ‘grijze wollen sokken imago’. Zelf keek ze er helemaal niet zo tegenaan. Maar ze dacht, dat anderen zo naar haar tuin en haar werk kijken. Hierdoor kon ze haar werk niet overtuigend onder de aandacht brengen.

Tijdens onze ZODA-sessies zijn we op zoek gegaan naar haar echte identiteit. Ze heeft haar ideale bedrijf omschreven. Ze bracht onder woorden wat ze belangrijk vindt in haar werk en welk resultaat ze met haar klanten bereikt. Ze beschreef haar ideale klanten en wat haar klanten over haar en haar werk zoal zeggen.

Wat we eigenlijk hebben gedaan, is zichtbaar maken wat er werkelijk is. We hebben haar verhaal beschreven aan de hand van feiten. Andere verhalen die gebaseerd zijn op veronderstellingen en vooroordelen krijgen zo geen kans meer.

Beren op de wegNatuurlijk is daarmee de schroom om zichtbaar te worden en onder de aandacht te komen niet weg. Maar dat verhaal dat haar tegenhield om in actie te komen, is er niet meer. Dat heeft ruimte opgeleverd voor nieuwe ideeën en input. De focus ligt nu op het echte verhaal. Dat maakt het een stuk makkelijker om in actie te komen en de aandacht te pakken.

Tijdens het Levensflow Event gebruikte Frederike een prachtige metafoor om af te rekenen met verhalen die je beeld van de werkelijkheid vertroebelen. Ze plaatste ze in gedachten op een wolk die wegdrijft. Ik zag het helemaal voor me. En het werkt echt! 🙂

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Benieuwd of de ZODA-sessies jou ook kunnen helpen bij het zichtbaar onder de aandacht brengen van je bedrijf? Ga dan naar zichtbaar-onder-de-aandacht ›

Wil je meer weten over Fenna en haar tuin? Ga naar www.vinca.nu en laat je inspireren. 


 

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *