Vormen hebben invloed op het effect van jouw verhaal
Vormen, kleuren, typografie en beeldmateriaal hebben effect op hoe een verhaal overkomt. De vormgeving geeft lading aan de informatie die je deelt. Als ontwerper/vormgever ben ik daar dagelijks mee bezig.
In mijn vorige artikel heb ik gesproken over het effect van kleur in je communicatie-/promotiemateriaal. In dit artikel besteed ik aandacht aan het effect van vormen op het overbrengen van je boodschap.
Net als kleuren hebben vormen heel veel varianten. Je kunt ze grofweg verdelen in ronde en hoekige vormen. Ons brein reageert, vaak onbewust, anders op een cirkel dan op een vierkant. Ronde vormen spelen wat meer in op emotie, geven vaak een positief gevoel en zijn laagdrempeliger dan rechte vormen. Rechte vormen maken een meer stabiele en zakelijke indruk.
De cirkel geeft meestal een veilig gevoel
Door de krachtige vorm zonder scherpe randen is een cirkel de perfecte bescherming. In de symboliek staat de cirkel symbool voor oneindigheid, perfectie en volmaaktheid.
Het ovaal is misschien wat minder krachtig dan de cirkel, maar daardoor wel toegankelijker. De zachte lijnen van een ovaal zorgen voor beweging en plezier.
Een vierkant is een solide, sterke vorm en geeft stabiliteit
Het vierkant is door zijn gelijke hoeken perfect in balans en wekt vertrouwen op.
Een rechthoekige vorm is, net als het vierkante, sterk en solide. Een rechthoekige vorm maakt een rationele indruk en straalt stabiliteit uit.
Een driehoek is een scherpe, krachtige vorm
De driehoek wordt op veel manieren gebruikt in wetenschap en religie. Maar ook als overlegorgaan op bestuurlijk niveau. De driehoek is doelgericht en geeft energie.
Een spiraal is een ronde vorm waarbij de cirkel zich steeds herhaalt: steeds op een hoger of lager niveau. De spiraal staat daarmee symbool voor groei en straalt creativiteit en ontwikkeling uit.
Organische vormen zijn de wat vrijere vormen met gebogen lijnen. Natuurlijke, zachte lijnen hebben iets spontaans. Ze zijn flexibel en geven een comfortabel gevoel.
Een lijnenspel zorgt vaak voor beweging. Een horizontale lijn zorgt voor rust, een verticale lijn juist voor actie. Een diagonaal brengt dynamiek in de vorm en geeft snelheid. Golvende lijnen zorgen ook voor een dynamische beleving. Hoe scherper de curve hoe meer energie.
Op zichzelf doen eenvoudige vormen en lijnen niet zoveel.
Als je een rondje op papier zet, geeft dat niet meteen een veilig gevoel of een gevoel van oneindigheid. Het is op dat moment nog gewoon een cirkel. Bij het zien van een vierkant voel je niet meteen een stevige basis of stabiliteit. In combinatie met elkaar worden de vormen pas interessant, vertellen ze een verhaal en roepen ze gevoelens op.
De vierkante vorm geeft deze merken stevigheid en stabiliteit.
Door de horizontale lijn in de typografie van American Express heeft het merk een rustige uitstraling ook al zit er beweging in door het verspringen van de woorden. Het logo van War Child wordt door de horizontale lijn die het logo in twee gelijke rechthoeken verdeeld nog steviger. Het logo krijgt wat dreigends door de rode kaders.
De ronde vorm maakt deze merken krachtig.
Het lijnenspel in beide cirkels zorgt voor dynamiek. Bij het HP-logo zorgt de diagonale lijn voor een krachtige beweging. Bij het BP-logo zorgt het lijnenspel samen met het kleurgebruik voor een natuurlijke flow in de beweging.
Krachtige ronde vormen die bij elkaar komen, stralen verbinding uit.
De cirkels van Mastercard maken het merk door hun eenvoudige vorm heel toegankelijk. De initialen van Coco Chanel lijken elkaar vast te grijpen, te verankeren, waardoor het merk veel kracht uitstraalt.
De ovaal in deze logo’s maakt het merk vriendelijk en toegankelijk.
Bij Arla wordt de toegankelijkheid benadrukt door het lijnenspel er zit beweging in. Het vierkante blok om het logo van Ikea geeft het merk juist meer stevigheid en stabiliteit.
De strepen in deze logo’s zorgen voor dynamiek.
Je voelt de snelheid van het merk New Balance door de horizontale strepen die van dik naar dun uitlopen. In het logo van Soundcloud lijkt het net alsof de verticale strepen een trilling op gang brengen die je bijna kunt horen.
Zo zijn er honderden combinaties te maken.
Ik ben benieuwd naar de vormen die jij gebruikt. Passen ze bij het verhaal dat je wilt vertellen?
Op je zichtbaarheid!
Twijfel je over de juiste vorm en kleur voor jouw bedrijf? Kijk dan eens of het BrandTosucces Huisstijltraject iets voor je is.
Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je gemiddeld 1 keer in de maand een bericht. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.
Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.
Ik vraag mij af waar ik hier theorie over kan vinden? “Ons brein reageert, vaak onbewust, anders op een cirkel dan op een vierkant.” Hoe kom je aan deze informatie?
Hoi Etienne,
Er is op het web veel over te vinden. Er zijn diverse onderzoeken naar beleving van vorm gedaan. Eurib is bijvoorbeeld een onafhankelijk kennisplatform die hier over schrijft https://www.eurib.net/rond-of-vierkant-eindelijk-weten-we-het%C2%85/