Branding werkt altijd!
Al langere tijd zoek ik naar een goede Nederlandse vertaling van de Engelse term Branding. Ik heb ‘m nog steeds niet gevonden.
Markeren? Merken? Brandmerken?…. Ze dekken de lading niet.
Brandmerken is de letterlijke Nederlandse vertaling van het Engelse woord branding. Cowboys en boeren brandmerkten hun veestapel, zodat duidelijk was van wie de koeien waren. Iedere veestapel werd herkend aan het brandmerk van de bezitter. Maar branding gaat verder.
Een synoniem van het Engelse woord ‘branding’ is ‘stigmatize’. Een stigma is een brandmerk dat aan een bepaald persoon of groep personen wordt gekoppeld. Wanneer iemand of een groep in verband wordt gebracht met bepaalde eigenschappen noem je dat stigmatiseren. Met branding doen we iets soortgelijks. Maar stigmatiseren gaat vaak over negatieve vooroordelen.
Wat is branding dan wel?
Bij branding gaat het om een totaalbeleving waarin je de waarde die je levert en de eigenschappen die daarbij horen op een herkenbare manier laat zien en ervaren. Branding is het bewust creëren van een totaalbeleving rondom een organisatie, product of dienst. Branding gaat verder dan het kiezen van een merknaam en de visuele vertaling daarvan zoals een logo of een website.
Branding is laten zien wie je bent, waar je voor gaat en waar je voor staat
Dat komt er grofweg op neer dat je de binnenkant van je bedrijf aan de buitenkant zichtbaar maakt, zodat je opvalt bij je publiek. En klanten zich aangetrokken voelen door de specifieke kenmerken van jouw bedrijf.
Branding is géén toneelstukje dat je opvoert om een goede indruk achter te laten
Bij branding gaat het om het echte verhaal van de voor jouw kenmerkende eigenschappen waarmee jij jouw specifieke belofte waarmaakt.
Jouw uitstraling en de daarbij horende unieke combinatie van eigenschappen zorgt voor een unieke positie in de markt. Daarmee maak je het verschil zichtbaar.
Waarom werkt Branding altijd?
Mensen die zich door jouw boodschap aangetrokken voelen, worden bevestigd en positief verrast door verwachtingen die uitkomen. Je deelt immers altijd het ware verhaal! Je vertelt geen sprookjes. En dat heeft ook een positieve invloed op wat over jou en jouw bedrijf wordt doorverteld.
Jouw verhaal is er al. Dat zit in jou en in jouw bedrijf.
De uitdaging is om dit verhaal met de voor jou kenmerkende eigenschappen en specifieke belofte over te brengen in een heldere boodschap, zodat het binnenkomt bij jouw publiek.
Dat begint bij het concreet maken van het echte verhaal. Dat noem ik de brandingkern. In deze fase omschrijf je alle kenmerken en eigenschappen van je bedrijf.
In de volgende fase geef je vorm aan de branding identiteit. Je vertaalt het echte verhaal in een concrete boodschap. Door middel van woord en beeld geef je beleving aan de kenmerken en eigenschappen van jouw bedrijf.
In de derde en laatste fase ga je heel gericht contact maken met je publiek. Dat noem ik de branding interactie, ook wel marketingstrategie. Jij bepaalt de tools die je gebruikt om onder de aandacht te komen bij je publiek en de daarbij behorende strategie. Daarmee zorg je ervoor dat jouw boodschap beklijft bij het publiek, zodat mensen die zich aangesproken voelen, tot actie overgaan en klant worden.
Veel ondernemers beginnen met deze laatste fase. Je begrijpt nu dat dit niet werkt. Zonder onderbouwing van jouw echte verhaal, schiet je met losse flodders. En losse flodders raken niet.
Wil jij dat branding voor je gaat werken? Download de branding-toolkit ›
De toolkit bestaat uit een e-book inclusief werkbladen, de brandingcirkel en een aantal mails waarin ik je met opdrachten uitdaag superscherp te worden. En YES de branding-toolkit is voor jou helemaal gratis. Je kunt direct aan de slag. Branding toolkit downloaden ›
Op je zichtbaarheid!
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!